iklan

Wednesday, August 25, 2010

Kad Raya Punya Cerita



Assalamualaikum wbt




Pejam celik....buka sahur....da pon masuk pertengahan Ramadan kejap rasanya....dan tak lama lagi bila masuk 10 hari terakhir rasanya lagi cepat masanya....semoga Allah menguatkan kudrat ini dapat beramal dengan lebih kuat 10 hari terakahir Ramadan...nanti.... balik semula kepada tajuk asal...Kad raya...rasanya zaman sekarang kurang da...amalan hantar kad raya nie.. SMS,E-Card,MMS,E-Mel dan macam-macam lagi  kaedah menyampaikan pesanan yang lebih moden dan cepat berbanding menghantar kad raya...bagi aku.... lebih selesa dan menarik bila menghantar kad raya...walaupun agak melecehkan jugak yerla..nak kene cari kad raya (agak kurang sangat kad raya di kedai-kedai sekarang) pastu nak kene beli setem (nasibla...Pos Malaysia kebetulan buat promosi setem 50 sen untuk berat 50gram) jadi terhegeh-hegeh la...p cari benda alah...nie...semua.... paling seronok bila time tulis dalam kad raya tu...kadang-kadang cam berkhayal....rasa cakap sorang-sorang pon ader...gak...hahahaha..... tapi kepuasan bila kad yang dipos sampai selamat ke destinasi yang dikehendaki...dari Selatan ke Utara.... Alhamdulillah....Terima kasih bro posmen (gaji pon da naik dengar-dengar hehehe....)





Kali ini  kad raya aku hantar kat kawan-kawan dan saudara terdekat aje..... Terima kasih pada kawan-kawan sudi menghulurkan alamat rumah korang.....sebenarnya ikut hati lagi cantik hantar diam2...aje....baru la..syok....tapi aku takde simpan alamat korang...terpaksa le... dengan tak malu mintak...alamat...apa lagi.....macam-macam la bertanya kenapa nak kawen ke? asal mintak alamat dah jadi satu stigma...pulak hahahaha....  Susah gak nak dapat alamat....mungkin diorang segan dan malu agaknya atau takut aku sebarkan alamat kat kongsi gelap atau geng-geng mafia agaknya heheheh...gurau je.... Bile kenang-kenang balik zaman sekolah dulu la...kad raya sangat ditunggu2.....kadang-kadang sampai ternanti-nanti posmen ada hantar surat kat umah tak?....tapi paling kelakar kadang-kadang yang hantar kad raya rakan sekelas aje....hahahah....bila bukak aje..baca mula la tersengih sorang-sorang cam orang gila...kenangan....tu semua.... lagi satu kelebihan kad raya ni boleh disimpan betahun-tahun lamanya...kadang-kadang baca balik jadi lawak pulak....hahahaha.... 



Bagi rakan-rakan lain boleh mengirimkan alamat kepada aku.... Insyallah aku akan cuba sampaikan kad raya kepada korang....kepada mereka yang telah menerima kad raya diucapkan terima kasih...apalah ertinya sekeping kad...berbanding nilai persahabatan...semoga ukhwah kita berkekalan selamanya.....



P/s: Teringat dulu bila tulis kad raya mesti ada pantun keramat dua kerat pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas...hihihih...


Monday, August 23, 2010

Permataku



Assalamualaikum wbt





Sunyi...selubungi malam...
Mengusik minda yang terlontar jauh...
Masih hangat terasa ...
Tangan yang membelai yang mengusik manja...
Daku damba kasihmu...
Biar jadi pedoman...
Buat penyuluh jalan kugapai impian...

Angin...kau nyanyikan lagu...
Untuk permataku...tenang selalu...
Bayu...sampaikan berita...
Daku kini ceria...aman dan bahgia...
Selimutkan rinduku bersama malammu...

Hadirlah...kau dalam mimpiku...
Agar kau selalu...ada disisiku...
Rindu belaian kasihmu...Rindu senyumanmu...
Penawar lukaku...
Dengarkan laguku...hadiah untukmu...
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya...
Dikaulah cahaya...
Bila malam menjelma...
Kasihmu membawa ke syurga...
Dan redha yang Esa...

Sunyi...selubungi malam...
Mengusik minda yang terlontar jauh...
Masih hangat terasa ...
Tangan yang membelai yang mengusik manja...
Daku damba kasihmu...
Biar jadi pedoman...
Buat penyuluh jalan kugapai impian...

Angin...kau nyanyikan lagu...
Untuk permataku...tenang selalu...
Bayu...sampaikan berita...
Daku kini ceria...aman dan bahgia...
Selimutkan rinduku bersama malammu...

Hadirlah...kau dalam mimpiku...
Agar kau selalu...ada disisiku...
Rindu belaian kasihmu...Rindu senyumanmu...
Penawar lukaku...
Dengarkan laguku...hadiah untukmu...
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya...

 Dikaulah cahaya...
Bila malam menjelma...
Kasihmu membawa ke syurga...
Dan redha yang Esa...


P/s: Lagu ini top carta kat minggu nie....carta aku sendiri ler.... kasih ibu dan ayah tetap berkekalan selamanya.....


Wednesday, August 18, 2010

Cool Invention



Assalamualaikum wbt


Malam nie sejuk dan nyaman aje....setelah pagi yang agak panas....Alhamdulillah ini adalah nikmat dan kekuasaan tuhan tiada sapa melawan kekuasaan ini.. sebijak-bijak manusia...dalam penciptaan tiada dapat menandingi kehebatan ciptaan ALLAH. Ok hari ini saje boring...boring letak gambar antara penciptaan manusia yang bole dikatakan "cool" macam berus gigi bawah ni....takpayah da...nak cari bekas-bekas untuk letak...berus gigi.... amik...berdiri tegak...senang aje.... tempat pemegang pon besau...senang nak pegangn kompom...steady masa gosok gigi....hahahaha...... ok ada...banyak lagi...korang tengok le...sendiri kat bawah nun...layanz.....












P/s: Pelik-pelik aje...benda alah nie ler....


Tuesday, August 17, 2010

Terkenang-kenang II


Assalamualaikum wbt


Hari ni genap da...seminggu berpuasa kejap aje...rasanya....hmm....pertama sekali...paling terasa bila malam-malam ramadan begitu tenang sekali. Anjing pon kurang sangat menyalak....sunyi dan damai rasanya....kalau tak ade je dengar salakan....mungkin ini dikatakan barakah ramadan...sunyi dan tenang agar dipermudahkan bermunajat kepadanya di malam hari... hari ini sambung balik cerita zaman dedulu....saje wat ingat-ingatan betapa syukur tuhan meminjamkan umur sehingga kini agar kita dapat bermuhasabah kepada diri kita sendiri perit susah kita sebelum sampai ke tahap kini.... sambungan arinie masih lagi berkisar pasal diri...bukan pasal makanan ye....... jadi kalau nak share...ape2...tambah2 ke...dialu2 kan...jangan la...view aje...tulis le...komen kat bawah tu......ye.... layanz...


http://img534.imageshack.us/img534/9792/21535420.jpg

 Kasut nie paling disukai zaman aku...dulu nie...ala-ala kasut sepak takraw...mahal sikit la....menjadi kegilaan budak-budak bila g sekolah...konon-konon nampak "update" ckit katanya....

http://img687.imageshack.us/img687/4795/kasutbata.jpg 
Tak dapat kat atas tu pon takpela.. yang ni pulak....Kasut BATA tapak merah...hahahah....pernah pakai kasut nie....tapi pastu dia kuar kaler hijo pulak.... alahai....bila hujung minggu aje.....mesti kene basuh cepat-cepat kalau tak....gamatnya pakai kasut basah le.....
http://img293.imageshack.us/img293/386/bedak.jpg
 Bedak ni sampai sekarang masih aku pakai...sekarang botol plastik aje....sangat selesa dan menyerap peluh bedak nie..... teringat lak kawan-kawan dulu....ko nie mandi bedak ke...sebab suka pakai bedak banyak-banyak kat badan....hahahah


http://img714.imageshack.us/img714/4641/milovs.jpg
Dulu zaman sekolah lori ni la...dok tunggu...tapi paling ngelat sekali pakcik driver tu kawan mak teman (pakcik zakaria) jadi bile semua...budak-budak len da...dapat air...aku gi ngending mintak  air lebih....mesti dapatnye...siap masuk dalam botol minuman lagi.....tapi lori ni masih ada lagi sampai sekarang.....tapi bile...aku ngajo...tak payah ngending2 pon ulur aje...kat pakcik zakaria...botol mineral besau...dapat wat masuk bilik guru.......



http://img87.imageshack.us/img87/2762/tica.jpg
Tiket bas....rasanya sampai sekarang masih digunakan...mcam aku dulu...naik  bas g sekolah apelagi...bas TAI LYE ler...Melaka...Tampin....Melaka....Tampin.....Alor Gajah....... wa...lamanya tak naik bas loncat-loncat nie....teringat lak...kene berdiri berhimpit-himpit dalam bas...paling sakit hati....bila ada penumpang yang turun....da ler duduk hujung nak kuar punya la...azab terpaksa....le...menguruskan sedikit badan aku yang besau nie...nak bagi dia keluar...da tau....keluar awal dudukla...dekat-dekat pintu keluar (dulu bas ada yang satu aje..pintunya...itu pon kat depan bas)

http://img684.imageshack.us/img684/5070/mangkuktingkatjpg.jpg

 Mangkuk tingkat....masih digunapakai terutama sekali bila musim raya...jiran sebelah dok kirim lauk masakan mereka....sebenarnya tak kira musim pon hahahah.....walaupun macam-macam jenis makanan boleh dapat sekarang tapi bila lauk dibekalkan guna mangkuk tingkat.....percayalah selera dia nak makan ape yang dikirimkan tu...memang lain....berbandingkalau kita guna bekas plastik tu.....
 
http://4.bp.blogspot.com/_YpPn4DaFxZ8/SoCOtZuUBNI/AAAAAAAAAmw/mpWm7pkPLuQ/s320/wayangpacak2.JPG
Wayang pacak....rasanya selalu buat kat padang-padang sekolah...memang seronok...tapi bila hujan turun gamatnya balik ajeler...rumah....  


Baling selipar....permainan ni wajib bile petang balik sekolah agama....mesti main depan umah......masa ni...baru tau sapa....baling tepat.....tapi kadang-kadang benda...nie wat gaduh gak...sebab kadang-kadang diorang nie...baling selipar getah...kalau kene badan aduh mak...punya sakit...pastu bertekak le...tapi tak lama bila team menang hilang sakit semua....memang seronok...budak-budak zaman sekarang jarang da....main benda alah nie..... hmmmm...tapi paling ingat aku...paling cepat mati dalam games nie...sebab badan aku...beso....hahahahah......


Ini satu lagi permainan yang selalu dimainkan bile waktbu petang dulu2....mana taknya geng-geng ramai.... jadi leh wat 2 team sekali main....dulu main pakai line court badminton depan gumah aku...aje.... macam biasa la...sapa geng ngan aku...kompom kalah awalnye....susah nak lepas....aku nie....tapi.... kalau strategi acah mengacah menjadi....kitaorang menang la..... permainan ni bagus sangat sebab kena ada semangat kerjasama...kalau tak kerjasama...bungkus la...awal-awal......patotnya budak-budak sekarang pon main permainan ni....dah ler...percuma....sehat badan dan otak jadi geliga...hahahaha.....takderla...bil melambung dok ngadap PS ngan komputer aje...hari-hari.....
http://img692.imageshack.us/img692/910/87890287.jpg
Bila masuk bulan puasa, kedengaran la...benda alah nie...kat kampung dulu ada gak...main benda alah nie...tapi mak marah gila-gila nampak aku campur main meriam nie kene la....mungkin takut terjadi apa-apa kot... masa tu ada yang cedera main meriam nie....kat kampung dulu....tapi yang pasti pernah curi-curi  main meriam buluh....tapi cucuh api paling seronok...kabooom....  

http://1.bp.blogspot.com/_asJaiRgw_qo/SsgHDdGdiiI/AAAAAAAAADE/AKzKLrzNuww/s320/P9210118.JPG

Satu lagi permainan....seangkatan ngan meriam buluh...meriam tanah....yang pelik kalau main meriam buluh bukan main mak marah...tapi bila main meriam tanah ok pulak aku...tengoknyer...dulu siap letak tin milo atau tin susu...nak tengok...terbang naik tinggi ke tak..... memang seronok....biasanya pas solat terawih la....operasinya....kadang-kadang siang-siang hari...pon main...kalau stok belerang ada...lagi....hahahahah 
 

http://img9.imageshack.us/img9/7308/susuklim.jpg

 Hmm..sapa yang ingat susu tepung nie....dulu zaman kecik-kecik ada susu nie...pastu tak mana menghilang..tak tau le...ada lagi ke tak sekarang...ke dah ditukar nama...ke....

http://4.bp.blogspot.com/_tc7sKEgWMO0/Sy-rN65jAvI/AAAAAAAAAM4/CUl_EqVFic8/s400/bujalnm3.jpg


Komik ini sangat popular zaman kecik-kecik aku...masa tu...cerita doraemon belum lagi sampai kat Malaysia...jadi layan komik nie....tapi kira bagus...gak sebab komik ni gambarkan suasana dan realiti masyarkat kita...sekarang...macam-macam komik...ada.....tapi kebanyakan dari luar negara....aje...jadi kegemaran anak-anak sekarang.... 


http://img576.imageshack.us/img576/161/airj.jpg
 Air "LONG CAN"....air nie..sangat sinonim dengan masyarakat Malaysia tanya mereka yang sebaya dengan aku...kalau tak tau...maksudnya memamg tak pernah keluar umah agaknya...sedap air nie...gas...pon tak kuat...pastu ada macam-macam perasa....dulu zaman aku...50 sen aje...pernah dulu-dulu 20 sen katanya....entahle....tapi zaman aku harganya gitu le...memang sedap sampai sekarang masih ada lagi.... dijual...biasanya kat kedai-kedai kopi tepi jalan..... ok la...kira ada pilihan la...bagi mereka suka minuman bergas....sebab banyak keluaran produk...lain....kat luar nun...tapi jangan minum banyak-banyak tinggi kandungan gula nie...lagi satu tutup botol....nie..leh wat main ceper syok...gak..kalau game ceper aku selalu menggunakan kelebihan fizikal aku bab menimbang ceper...sebab tangan aku besau....member lain bengkek je..tengok hahahahaha....begitula..ceritanya....



P/s : Seronok bila tengok kawan-kawan sekolah rendah...dulu dah berjaya....Alhamdulillah



Monday, August 16, 2010

Terkenang-kenang


Assalamualaikum wbt




http://img692.imageshack.us/img692/6826/beghijau.jpg





http://img189.imageshack.us/img189/6547/beghijau1.jpg


Beg hijau nie...diusung ke sana...ke mari..... penuh la...dengan buku-bukunya....kalau diingat beg nie...macam transit aje...buku-buku sebabnya pagi diisi dengan buku sekolah pagi....petang pulak ngan buku sekolah agamanye...mane tak asyik buku tertinggal aje....ada sekali salah masuk buku...ko...dok yakin...yang buku skola pagi terbawak buku sekolah agama apa...lagi rotan ler....dulu ngan cikgu-cikgu takot kalau da salah terima ajela hukumannya....hihihhi.....


http://img14.imageshack.us/img14/3898/cortal.jpg


Yang nie pulak...ubat ala2...panadol....lama punye cegite nie...rasa dia mcam gula2 oren...tapi susah gak nak makan...nie...terpakse ler.....





http://img338.imageshack.us/img338/389/kasutalipf.jpg


Kasut nie...untuk mat-mat breakdance.....zaman-zaman 80's la..aku pon kecik aje...kalau dalam cerita....gila-gila remaja ada diorang pakai kasut nie....hahahaha.....





http://img193.imageshack.us/img193/3903/25727750.jpg







http://img683.imageshack.us/img683/2731/13555800.jpg







Kartun nie...pula terbitan FINAS rasanya ini lah kartun paling...banyak ditonton masa tu...almaklum le....masa tu Upin-ipin belum ada lagi banyak lagi yang seangkatan dengannyer cam sang kancil dan buaya, si murai dengan takarnya, kura-kura dan arnab lebih kurang cerita rakyat le..... bagus ada moral cerita  dia semua...cam monyet atas tu jangan degil sape suh makan cili padan muka....hahahaha....

http://img168.imageshack.us/img168/5893/dapurminyaktanah.jpg

Ha...ini pulak dinamakan minyak dapur gaih (dapur minyak tanah) hmmm...susah nak jumpa da...sekarang ramai da pakai dapur gas....







http://malaysiana.pnm.my/Alat%20Tradisonal/dapur_dapurkayu_files/dapur%20kayu12_tiupapi.jpg



La nie...paling teringat....dulu2 xde dapur gas... jadi kaedah memasak manual digunakan sepenuhnya.....jadi periuk, kuali semua buntutnya hitam. (aku xsempat merasa, mak penah le...gase dan pagi2 cari kayu api.......) Tapi kalo korang perasan caranya masih digunakan bagi keluarga yang kurang bernasib baik kalau korang selalu perasan dalam cerita "bersamamu" di tv3 tu masih ada yang guna kaedah ni...bersyukurlah kita...





http://img685.imageshack.us/img685/4930/basikalchooper.jpg


Ha....aku xpenah merasa basikal ni pon tapi mengimpikan masa kecik-kecik, jadi kalau diingat balik dedulu tak dapat basikal chopper pon takpela...janji dapat "handle" chopper hahahaha...kenangan.....





http://img15.imageshack.us/img15/7646/45632769.jpg


Ha...tv nie aku dapat merasa gak tengok...masa tu dok umah atok.... paling tak tahan dia ada tirai agak-agak dah abis tgk tv tutup tirai kayu tu....hahahaha....





http://img18.imageshack.us/img18/4561/vidk.jpg

cerita pasal video tape...nie...gumah aku...xder....jadi dok tengok cerita...kat umah member...sebab apak dia kaya leh beli player....benda alah nie..... masa tu aku ingat tengok citer "terminator" kecik-kecik lagi.....

http://img413.imageshack.us/img413/973/senapang.jpg


Ha nie paling ingat sekali buat senapang......pakai getah ngan penyepit baju....peluru dia pakai buah...ceri (yer ke...bukan buah ceri yang letak atas kek tu...dia....macam buah ceri dia kecik-kecik orang panggil ape aku tak tau le...buah nie banyak....kat area umah...aku nie...pastu paling tak tahan....siap ada team tu.....gilir-gilir team polis dan perampok hahaha...kene sakit gak...rasanya sekarang budak-budak da...tak buat benda ni.....





http://img26.imageshack.us/img26/8205/lesentv.jpg


perasan tak dulu-dulu benda alah nih... kalau ada orang penerangan mai rumah saja.. mesti mak kita pi cari tunjuk kat pegawai tu... hehehe... nak guna TV pun ada lesen wooooooo... setahun $24.00 (RM 24) .. kebanyakan rumah pada masa tu siap frame lagi....





http://img22.imageshack.us/img22/6562/phonz.jpg
Yang nie pon popular....gak dulu.....habis tin susu pekat.....kat umah...kadang-kadang...kalau da..xder...suh mak simpan dalam bekas lain..... semata-mata nak tin nyer....macam orang gile ketawa la masing-masing....

http://img696.imageshack.us/img696/2976/tikam.jpg


Ha...nie paling ingat semestinya...dulu masa kecik-kecik makcik yang jual jajan...mesti ada jual nie.... main tikam-tikam...hadiahnya pon xle seberapa....seposen aje....satu....tapi tikam-tikam selalu tak kene aje.....




http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:5EcqY-oi74vKjM::www.uregina.ca/av/images/smartclasses/clsmartclass/100/cl100vcr.jpg&t=1&h=194&w=259&usg=__U3Dv3Q_zb-F4mGJrMQkVFRx1Sxk=


Ha...nie la...player video tape tu...dulu zaman akhir 80's dan awal 90's sape pakai benda alah nie leh dikira berada jugak le...mahal....so aku jadi penonton setia aje...ler....kat umah kawan2.... Begitula...serba sedikit....ada banyak lagi....kita kongsi sesama.....




P/s : Belum masuk bab jajan, cekedis, makanan yang suatu ketika menjadi igauan aku...tunggu...



Sunday, August 15, 2010

Kicap oh...kicap



Assalamualaikum wbt



Teringat pulak bila cita pasal kicap nie...masa belajo dulu kat parit raja...tu.. alkesahnya pasal kicap pon leh jadi kawan-kawan merajuk...gitu la...kehidupan setiap manusia pasti berbeza dari segi fizikal,emosi,jasmani,rohani,intelek (macam falsafah pulak)... bile masuk bulan puasa....aje...mesti ingat kisah  ni alahai sahabat-sahabat....gara tersalah beli kicap (sepatutnya dibeli kicap manis cap kipas udang HABHAL kaler merah yang dibelinya kaler hijau merajuk la..hati sang pembelinya...kerna dek kutukan sahabat sorang nie...tapi situasinye memang kelako le....sebab den pon terkena tempias merajuknya itu..... betul kata bijak pandai dek kerna kerbau sekor bawak lumpur akhirnya semua terpalit hahahaha....alahai kicap oh kicap pasal kicap pon leh jadi gitu hihihih....tapi kalau tak ada peristiwa nie....xder la...asam garam hidupnya....betul tak?jadi semua indah-indah belaka ahje.....ceritanya...... begitu kenangan puasa masa belajar dulu...ader bnyak lagi...ckit-ckit cite udahler....hihihi...buat sahabatku kalau membaca ampun maaf dipinta saje tercerita kesah korang....hihihih..tapi dulu kicap la...tambahan wajib...la nie..kurang da...lame tak pekene kicap....hihihih kicap oh kicap!!!!!1








P/s: Ikan bakar kalau cicah kuah kicap sambal campur limau sikit memang tersangat sedap



Thursday, August 12, 2010

Koleksi Terbaik "National Geographic"



Assalamualaikum



Salam jumaat dari teman. Alhamdulillah selamat tiba di penghulu segala hari. Hari ni nak kongsi aje...koleksi terbaik dari "National Geographic" layanz,,,,







































P/s : Alangkah indahnya ketika ini salji di rumah ku.....


Related Posts with Thumbnails