iklan

Saturday, July 31, 2010

Air Panas Sungai Gersik

Assalamualaikum wbt


Sambil menyelam sambil minum kuar jap g pusing-pusing kampung teringat lak nak g kolam air panas kat Sg Gersik, Muar (kalau ikut Jalan Muar-Batu Pahat mesti jumpe tempatnya sebelum Sg,Balang) lama tak g akhir sekali pergi masa tingkatan kot. Bila pergi dari jalan utama masuk ke kolam air panas rasa jauh sangat rupanya tak jauh pun mana.... mungkin la... kali pertama pergi pokok-pokok melambai kedatangan kita jadi rasa jauhla... bila balik kejap je rasanya...mmg seronok la..lama tak rendam kaki dalam kolam ari panas (memang panas) balik raya nanti leh la.. p lagi... Mengikut sejarahnya Kolam Air Panas Sg Gersik
 telah ditemui oleh Tuan Hj. Abd. Rahman bin Hj. Harshad atau lebih dikenali sebagai nama Hj. Abd. Rahman getu. Sebelum sungai Kg. Sg. Resik sepanjang 2.5 kilometers telah diterokai sehingga pendalaman, kawasan kolam air panas masih lagi kawasan hutan. 


Satu hari, Hj. Abd. Rahman masuk ke dalam hutan untuk mencari kayu dan rotan untuk membuat pondoknya, apabila petang beliau menyedari sebuah kolam berukuran sekitar 10 kaki, dikelilingi lembah berlumpur dan mengeluarkan air panas berasap. Beliau merasa seram dan takut terus bergerak balik tanpat hasil hutan kutipannya. Malangnya beliau telah sesat sehinggalah senja baru dapat jalan. Sejurus pulang, beliau memberi tahu penduduk kampung penemuannya tetapi kolam air panas itu gagal dijumpai sehinggalah tiga bulan kemudian apabila beliau dan rakannya, Rajikan masuk ke hutan untuk mencari kayu dan rotan dan telah membuka jalan dengan menandakan pokok kayu sepanjang jalan masuk ke kolam.













P/s : Apa Khabar orang kampung lama sudah tak berjumpa


    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts with Thumbnails