iklan

Friday, July 16, 2010

Cabaran Menggila~




Assalamualaikum Wbt



Kena la bijak dalam membahagi masa dengan sebaiknya


Ok sedar tak sedar da masuk pertengahan bulan julai....bila masuk bulan julai ni...maknanya kita dah pon masuk bulan syaban maknanya lepas nie masuk ramadan da...kejap aje...setahun-setahun umor pon makin meningkat adakah amalanku bertingkat selari dengan umur ku.... bila masuk bulan julai aje... aku teringat la...masa aku kat Poli Shah Alam aku rasa cabaran dia paling dasyat dalam hidup aku sepanjang bergelar pelajar almaklum le..nak blajo sangat amik ko...wat Kursus Secara Sambilan (KSS) dah le...wat 2 tahun (kalo integrasi 1 tahun aje..wat diploma) pastu yuran blajo mmg makan ribu la tiap sem... itu yuran sem blum campuq ngan perbelanjaan aku travel dari Melaka tiap-tiap minggu (asal jumaat aje mengong sebab kene naik Shah Alam)

Letih, penat, duit abis jangan citele...mana taknye ngan kije lagi, life lagi mmg masa tu sangat sibuk mmg takde masa ngan kawan-kawan kampung...kalo ada masa pon ngan kawan-kawan KSS jugak ler...tapi aku kira ok ckit la...nasib le...orang tua support.....dapat le bernafas....so yang wat aku gagah nak sambung tu...sbb member aku dak che bau pon dapat gak (Thanks My Friend aku ingat takde ko...takdela...kemana aku nie...) ceh berdua g la... mendaftarkan diri mula-mula seronok yerla...masa tu akungan che bau aje dapat sambung diploma...kawan-kawan sabar menanti integrasi ada yang terus berkerja...ada yang berniaga macam-macam la... sambung balik... lepas daftar yuran sem beribu-ribu ringgit tu... kitaorang pon balik le...sebab kelas takde sok harinya mmg seronok masa tu...bangga ada ckit la...hahahaha...smpai sane ade gak kawan-kawan dari Poli Kota cam dak ejay (dia amik elektrik elektronik kot...tak ingat da.... )



Che bau ngan bini dia...aku ingat ni masa muda2 slim aje (sory aku curi gambo dalam fesbuk ko) hahahaha.....


Minggu pertama kelas masing-masing kenal mengenal....ceh cite punya cite...gopenye aku ngan che bau aje...yang paling blajo dari Melaka len lain semua sekitar Klang,Shah Alam, Puchong paling jauh pon masa tu Kajang...hahahaha...mula2 seronok le....gelak-gelak...tapi ada jugak member-member nie dok cakap "bob peh rajin ko nak blajo KSS nie ulang-alik Melaka-Shah Alam" aku senyum aje....dalam hati tuhan aje...tau duit ulang-alik,duit minyak,duit tol mmg kerja gile senang cite skali pergi aje...50 hengget tak lari senang aje... biasenya overbudget gak..da macam2 la...nak wat kat sane.... masa sem awal dulu habis kelas aje... terus balik tido umah makcik aku kat kajang...wa jauh gak....dari Shah Alam ke Kajang ngan tol nye yang singgit dua hengget tu....pergi balik da...baper da....tapi yang bestnya lepas le...duit makan ... (Thank Mak itam n Pak itam) so... awal2 sem nie...takder masalah sangat
sebab baru lagi kan...semangat pon gan membara cam lipan bara hahahaha.... tapi masa tu kesian jugak kat che bau dia kije "shift" balik keje terus g blajo pastu "drive" kete lagi masa tu aku baru nak amik lesen hahahaha....jadi co driver ajela..sem tu....

Masuk sem dua da...mula malas ckit mana taknyer...duit pon da...kurang....blajo pon da...mula susah ckit...assgment pon da melambak....kadang2 nak kelas sabtu....jumaat malam baru nak siapkan mane taknye hari senin sampai jumaat da fikir pasal kije.... kene pandai bagi2 masa nak idopkan...kang "yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran" kan dah naya tu....hahahah....mmg masa tu....mmg xlarat da....masing-masing mula da...fikir lamanya nak abis..adoyai....jenuh la...oi... hahahahah....ada 2 sem lagi nie...nak ngadap camnie mmg sakit la....masa tu siap fikir pointer jangan fikir sangat da.....
janji habis da....smpai tahap camtu....ko....

Tapi aku salute sama bdk2 kelas diorang sangat memahami kitaorang kalo ada kelas tambahan malam mmg diorang bantah abis...takpon wat kelas ahad malam mmg diorang bantah abis...yerla..cian tgk aku berdua...nak balik Melaka lagi sok kije... masa sem 2 nie gak....aku da mula ikut2 lepak tido umah member area Shah Alam n Klang sebab jauh gak nak ulang-alik kajang...yerla...ahad kelas pagi pastu ada assgment lagi mabuk dibuatnya...... Mekasih wat kawan-kawan ku semua korang mmg terbaik...


Adakah kenderaan ini pembawa setia saban minggu.....

Apa cerita sem 3 dan sem 4? lesen kete dapat tak? Naik bas tiap2 minggu ke Shah Alam? Tiket Bas ke Shah Alam da abis bang...Apa? Tiket bas ke Seremban ada 1 aje? camne nie?... Naik komuter dari Seremban ke Batu Tiga? (penah sampai ke KL sentral xdapat duduk pastu dok mcam sardin dalam komuter...nyerah diri ajela...) Naik teksi dari Batu 3 Ke Poli Shah Alam sorang 5 Hengget? sah kene tipu..... Nak tido mane malam nie...pusat islam? argh...bio betul?.... hmmm... nak balik Melaka....Adam ko tlg beli tiket balik Melaka ptg ahad bole? Tiket Ke Melaka Habis la bob.... Rul ko tengok kat Klang.... Tiket Melaka ada lagi tak? Habis jugakla bob..... Nasib faisal ada... takpela...bob ko tumpang aku g pudu la...kang kita cari tiket balik Melaka kat sane...ok? pernah sekali tiket bas "sold out" maybe cuti skola n kebetulan cuti am kowt.... ...hahahaha.... lagi sakit hati kebetulan ada ujian plak...adoyai... terpaksale....naik bas loncat2...dari poli naik komuter ke Seremban...pastu ke Tampin...destinasi terakhir naik bas "Tai Lye" turun depan simpan umah....mmg letih masa tu...sok kije lagi... begitu rutin masa sem 3. Bile masuk sem 4 perkara sama kene lalui....cuma tambah kusut bila... Kelas mate hari jumaat mlm sabtu kul 8... gile ape?...kul bape aku nak tolak dari Melaka?..... bob aku extend paper mate la...aku xpat g kelas ari jumaat la.... hmmm....sorang ajela... Kul 10 Malam baru sampai kelas "dismiss kul 11" Malam. Projek akhir lagi? sorang kat Klang, KL,2 orang kat Melaka hmm...payahnya... Bob ko kene turun malam nie?...penyelia nak jumpa group bawah dia..argh gile ape...ingat dekat ke Melaka Shah Alam... Bile pergi suh tunggu.. kul 11 baru leh jumpe dia...gile ape...orang dari jauh2 tibe2 cakap gitu.... member aku kije kul 12 nie.... mmg sia2 g sane penyelia tak jumpe...pon... lantakla...nak bagi bape markah..... bertambah ckit bile ke"tensionan" mula melanda....masing2...konflik pon timbul....semua tu dpt dicantas dengan baik bila mana bonus projek akhir dapat no 3 dalam jabatan....kira lega..le....kira kompom 4 pLat.....hahahaha... :)


Begitu rencam bile...masuk sem 3 dan sem 4 dugaan datang menggila....dan aku...sekadar cuba yang termampu....dan berkat doa...ibu bapa, guru-guru,kawan2,anak didik aku...semua...akhirnya dengan jayanya aku menghabiskan pengajian ku yang penuh dengan manis,sedih,duka, pahit semua ada lah...senang cite...tapi apa yang penting...AKU BERJAYA!!!!! untuk melepaskan halangan dunia....kerna bagi aku...Allah akan uji hambanya mengikut kekuatan kemampuan hambaNya sendiri.... syukur ya ALLAH..... akan ku simpan kenangan ini....sebaik-baiknya dan akan ku guna pengalaman ini membakar semangat..generasi mendatang.... kerna kejayaan tidak datang bergolek dan..kejayaan itu pasti datang dengan usaha tanpa mengira jemu....



P/s : Sekadar berkongsi saat duka dan suka dalam dunia sebagai palajar bukan senang nak senang kepada adik-adik diluar berusaha selagi termampu...

2 comments:

  1. takde pun sebut nama aku? huhuhu... panjang citer tp a pun takder... syadisnyer...

    ReplyDelete
  2. alamak soriler.... tercicir...beb.... da...kira mewakili semua...kwan2 KSS tu... sape ek nie...sori ler.... :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails