iklan

Friday, July 16, 2010

PeMesiNan AM PuNye CeGitE~


Assalamualaikum wbt.

Dari kiri (Belakang): Keyrol (Nabil), Hatim , Famizee, Gopi
Dari kiri (Depan): Hamdan, Faiz(Ayam), Arif, Zul (Kucing gatal)



Pejam-pejam mata tak boleh jugak mata nak tutup...hmmm...jam da pukul 12.45 awal lagi kot so..belek2 gambo... ada laptop nie alahai terkenang satu gambo... maybe bagi aku....macam
biasa2...tapi bagi aku...mereka semua ini menceriakan hidup aku... bile terkenang kan balik macam perangai...ader korang...nie.... kene datang rajin....bukan main rajin datang time malas tido atas meja pon ader (kene sergah tergolek bawah) mereka bagi aku orang yang terpilih biar pon aliran (SKM) mereka berbeza dengan orang lain tapi semangat mereka sama seperti orang lain ....mereka yang aku kenal mmg berbeza antara satu sama lain... kerna aku sangat selesa bila mengajar mereka...aku silap hari pertama mengajar aku diberi arahan mengajar kelas SKM argghhh.... tugas berat di situ....namun pelan-pelan aku hadap.....dalam masam-masam ada gula gopenya hahahaha...cam gula sour sweet pulak....

Mmg pening mula2 bahkan sampai balik rumah..pon terfikir boleh ke...aku ajar kelas diorang nie...persepsi-persepsi burok dan jahat mula datang dalam otak ku...bahkan ada cikgu-cikgu...dok kata abisla....ko nazir kurus le...pasnie.... kene buli ngan budak2 nie...aku gagahkan juga.... bagi aku...mungkin pengalaman ini tidak diperolehi oleh rakan-rakan lain aku harus mencuba..... kira aku pon patot bersyukur kerana Cikgu Chong (nak pencen tahun nie...cikgu senior kat skola tu...dkt 30 tahun da....) manyak bagi idea-idea azimat dia..... mana tak pagi-pagi da dngr dia berzikir ape ntah...aku dua orang je... dalam bilik tu... kebetulan la..plak aku datang...air cond pon pon pasang kat bilik tu...(manyak ong la... u nie nazir sudah berpuluh2 tahun saya ha....duduk ini skola u datang aje...air cond pasang katanya sambil aku senyum2
dalam hati tuhan aje yang tau.....)

Barisan Hadapan (kiri): Cikgu Hata (Pembimbing), Cikgu Johan (Ketua Bidang Vokasional), Cikgu Chong (Ketua Bengkel ABM)

Cikgu chong nie...kegemaran dia dok bersyarah hari2 aku kene dengar ceramah perdana dia...pasal diri,pasal kerjaya (jual makanan kesihatan...nasib dia tak soh beli mahal2 plak tu...bukan puloh2 main ratos-ratos makanan kesihatan tu...), juga selalu cerita pasal keluarga dia le... (aku sangat hormat ngan cara dia...bagi aku...dia sangat memahami..bila anak sulong dia masuk islam dan berkahwin dengan orang melayu prinsip dia senang katanya anak dia sudah besar dan boleh fikir semasak-masaknya....dan dia taknak kerana agama hubungan anak dan bapa terputus... dasyat kan.... dia taknak kehilangan anaknya....dan paling menyentuh hati aku ...dia dan isterinya sendiri ke pusat Islam melihat anaknya masuk Islam dan mengucap kalimah syahadah itulah bagi aku satu saat aku tersentuh...kasih ibu dan bapa terhadap anaknya...sesetengah orang dah xnak tgk muka anak dia dah...kira kene buang dari keluarga lah..senang cite....) selain cite pasal keluarga dia....pengalaman mengajar pon dia cite gak...(dasat Cikgu Chong pioneer vocationalnye cikgu tgk gambo-gambo...dia kat Jerman,Austria,Holland,Paris semua dia dah g....macam2... mmg bnyak pengalaman lah... tak payah ler nak tipu dia...kalo pasal "machine shop" n teknikal nie.....gamatnya kene ketawa kuat le...dari dia..(aku ingat dia ketawa la...bengkel sebelah pon leh dngr hihihihhi...) lagi satu dia da macam2 pelatih dia jumpa katanya dan dia leh tau mcamana cara pelatih tu...( mula-mula dngr adoi kerja keras le...camnie...)

Awal sebelum masuk kelas dak SKM selalo dia pesan...ayo naziq aa...lu jgn pinin2 sama itu budak2...semua...ok2... u ada masalah lu bagitau... tak bole selesai...saya bagi saya hantam itu budak.... ha.... lagi satu u mesti kene pandai tackle itu budak2...kalo tak mmg u penin punya...ha skrg u free kan?....u tgk kelas kejap aaa...saya mau g makan nanti kul 1.30 u kasi lepas budak2...hahahaha.... (siot..... dalam dok sembang2 sempat suh aku jg kelas dia.. nak g makan.... kadang-kadang aku da hafal agak2 pkul 1-1.30 tu kalo dia borak2 ngan aku kompom nak g kantin) alaaa...biasa ler...da nama pelatih layan kan je...

Bile masuk kelas mmg hantu...semua...nga tido cantekk...semua.... ape lagi aku gegau le.... aku...paling tak tahan masuk-masuk je...cikgu takyah belajo la...arinie....kita tido...je...cikgu pon senang.....tak payah ngajo....hahaha...sabau2...sabau...mmg gitule.... ayat pertama tu...... terus sentap semangat nak mengajar.... (dalam hati ade kene beduk gak nie kang).... masing-masing da macam ayam berak kapor.... apelagi aku bagi 10 saat aje...p cuci muka naik bukak buku Amalan bengkel mesin....kali pertama masuk kene serius dan garang bagi depa semua takut...hahahaha....garang ke...aku....ntahle.... tapi menjadi gak...masing-masing ngan gemalai turun g tandas....ada yang terus tak naik2....biasa da....kita dengar port melepak dalam tandas....ape yang syok sangat kat tandas....sampai tertarik cam besi berani pulak..... part paling seksa jiwa masa mengajar kene plak kelas teori lagi ler.... aku pon selak-selak sambil ngajar....mula2 tak pakai powerpoint pakai carta aje..... (hmm...banyak gak carta aku wat..semua tgglkan kat skola...berguna tu...tapi takpe..la...wat kenangan.....sayang rasanya....) mmg susah awal ngajar tu macam curah air kat daun pisang pon ade gak rasanya....masing-masing wat tak empuk aje...rasa nak hempuk pon ader..... masuk minggu kedua aje...aku ubah strategi...bawak le...lcd...ke kelas bile masuk ngajor....masa nie baru nampak semangat gila babas...diorang ajo ckit je...kejap2 nak clip layan kan aje...sebab guna cara nie aje...yang aku tgk depa minat kalo tak dari awal kelas sampai abis asik menguap aje...takpon...cikgu nak g tandas...brapa kali nak g tandas pon aku tak tau ler....

ok la...aku ngantok da sambung.. bilamana aku mengajar aje..mesti aku dngr suara kucing mengawan.... aku pelik gak dari mane datang...kucing mengawan

P/s : dah nak kul 2 esok subuh gajah...so tido dulu...


2 comments:

Related Posts with Thumbnails